torsdag 26 januari 2012

Träna din intuition

Ett enkelt sätt att träna upp sin intuition är att använda någon sorts kortlek. Det går bra med vad som helst men helst någon med olika bilder och låt dig inte bli generad över en vanlig barn- kortlek av något slag. De kan fungera bra då de ofta har nyanserade bilder som kan behövas för att nå fram. Det är en smaksak och det kan nog gå bra med en helt vanlig kortlek men det är enklare att föra fram budskap med mer levande motiv än de vanliga med sparsmakade motiv.

Nåväl, tanken är att utveckla och träna intuitionen. För flera år sedan använde jag mig av en kortlek med färgglada bilder. Jag hade fått rådet av en klok människa att just träna min intuition på detta vis. Det kändes främmande, men jag var öppen för idén då förslaget kommit från något jag respekterade och hade förtroende för. Det visade sig vara en utmärkt idé och flera gånger slogs jag av häpnad då det visade sig att mina tolkningar av korten visat sig vara mycket exakta. På så vis kunde jag träna intuitionen genom korten och få bekräftelser via livet. Till en början drog jag enbart ett kort men efterhand tre för att ge möjlighet till mer komplexa övningar. Ett exempel: det första kortet tolkade jag att jag skulle ge mig ut och gå, det andra att jag skulle möta en otrevlig person och det tredje att jag skulle ruska av mig obehagskänslan, eller rena mitt sinne, eller mig själv, från den negativitet kring mötet. Så jag tog på mig och gick ut. Det dröjde kanske 5 minuter innan jag stötte på just en obehaglig människa som jag tidigare umgåtts med och inte sett på över ett år. Vi hade umgåtts till och från under flera år men jag tog allt mer avstånd ifrån honom då han var direkt ondskefull, t.ex. grym och hänsynslös mot djur och människor (vårt tidigare umgänge handlade enbart om att lösa karma). Den typen av människor betackar jag mig för och efteråt gick direkt till en plats där vi som unga hade tältat. Platsen hade förändrats och det mest slående var att flera träd var döda precis där vi haft vårt tält (en fin symbolik att vår relation var död för alltid). Jag var full med avsmak inför personen och jag gick fram och välte ett av de döda träden samtidigt som jag tänkte mig att vi var klara med varandra och jag bad om att slippa träffa honom någon gång igen, nästan som en ritual. Det har gått 10 år och jag har inte sett röken av honom igen och har hört talas om att han flyttat till en helt annan landsände.

Så ta din kortlek, ställ en fråga, be om råd eller vad du nu önskar få vägledning om och förlita dig på att din intuition kommer vara exakt. Det är den alltid och blir något fel så beror det på att förnuftet gripit in och startat en logisk analys. Intuitionen är blixtsnabb och det är alltid det första du tänker. Den ska inte förväxlas med det folk ibland kallar "magkänsla" då de egentligen förlitar sig på en intellektuell känsla som vuxit fram. Intuitionen är bara där och dyker upp i ett "tomt" sinne. Så tänk dig en fråga, blanda korten utan att börja spåna om svaret utan ha fokus på korten och eventuella känslor, men starta inte någon analys. Ta ett kort ur leken, var du vill, och titta på dess motiv. Det första du tänker är det som gäller men beakta så du inte har börjat skapa något i tanken innan. Sinnet ska vara som en tom tavla för då tillåter du något att dyka upp från ditt inre utan att intellektet blockerar. Efter hand kan du göra som jag och välja tre kort. Gör det bara en gång per dag. Upprepar du det flera gånger efter varandra kommer allt för stor influens ifrån intellektet och önsketänkande.

Jag har skrivit ett inlägg tidigare där jag utförligare behandlar området intuition. använd sökfunktionen i högermarginalen så finner du det, om du vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar