tisdag 14 maj 2013

Vänd tanken inåt och bli medveten om dina känslor


Ett starkt, omedvetet, inre känslomönster hos en människa kan utlösa yttre händelser eller dra till sig andra människor som bär på liknande starka känslor. Människor som t.ex. bär på ilska utan att vara medvetna om det eller uttrycker det, har en högre sannolikhet att bli attackerad av andra ilskna människor, verbalt eller fysiskt, och ofta utan synbar orsak. De har en kraftig utstrålning av vrede som särskilda människor omedvetet "plockar upp" och triggar igång deras latenta ilska.

För att skapa medvetenheten om inre känslor som finns där utan ens vetskap kan man vända uppmärksamheten inåt och känna kroppens inre energifält. Känn kroppen från insidan och kom i kontakt med kroppens inre. Skapa stillhet, koppla bort det yttre och känn efter vad som döljs i ditt inre. När känslor blossar upp riktar du ditt medvetande mot känslan och känner hur den känns och fråga dig vilken tanke som låg bakom den. Kom ihåg att en känsla är en tankens manifestation. De flesta av oss följer direkt en tanke med tillhörande känslor utan att reflektera: omedvetenhet. Stannar du upp i tankarna och riktar fokus på tankarna som gav upphov till känslorna kan du lära dig att förstå det undermedvetna. Huvuddelen av vårt handlade kommer från det undermedvetna, dvs. från mönster, bilder, energier mm. som finns lagrat inom oss.

För egen del har jag under mer än tio år studerat mig själv och andra. När jag till en början blev medveten om signaler och självbilder lagrat i det undermedvetna blev jag ibland chockad. Och när dunklet skingrats stod det plötsligt så självklart och jag förbluffades över att jag inte insett det tidigare. När det undermedvetna blottlagts förhöjs medvetandet och pusselbitarna i ens beteende faller på plats och man kan t.ex. blir medveten om gamla självbilder man levt efter. Samtidigt ökar sensitiviteten för andras undermedvetna beteendemönster. Hur ofta har jag inte förvånats över hur människor i min omgivning så tydligt signalerar vad de vill uttrycka utan att de har en ringaste aning om det. Människor är i regel så ytligt orienterade och vandrar från en tanke till en annan att det inte finns utrymme att se det uppenbara under det ytliga spelet. För umgänge är ofta ett spel där vi förmedlar våra känslor på olika vis - dominans, undergivenhet, döljer rädslor, självhävdelsebehov, gillande, ogillande, avundsjuka, nyfikenhet osv. Medvetenhet skapar självkännedom vilket kan leda till utveckling och förändring, relationer kan förbättras och harmoni föds ur denna medvetenhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar